24 Ocak 2011 Pazartesi

Bilim adamlığı ötesinde İnsan Mehmet Haberal

                     Bilim adamlığı ötesinde
                   İnsan Mehmet Haber
         Ben emekli sağlık memuruyum.1971 yılından beri Yalova’da yaşıyorum. Bu süre zarfında Sayın Haberal’la iki kez karşılaşma olanağım oldu.
         Sayın Haberal’ı iki kez görmüştüm. Bir kez Yalovalılar’ın ve Ankaralılar’ın çok iyi tanıdıkları çağdaş, örnek bir Türk kadını olan rahmetli ‘’Cici Anne’’ Sayın Ayşe Mukadder Koçalı’nın evinde, bir kez de vefatında…
         Sayın Haberal, ‘’Cici Anne’’yi çok seviyor; büyük değer veriyor ve sağlığı ile de yakından ilgileniyordu.
         Biraz ‘’Cici Anne’’den bahsetmek istiyorum.
         ‘’Cici Anne’’ Atatürk’ün berberi olan Hasan Tahsin Koçalı’nın eşi oluyordu. Ayrıca ‘’Cici Anne’’ ve eşi, Kurtuluş Savaşı’nda Trakya ve İstanbul’dan Anadolu’ya silah ve cephane geçiren kahramanlarımızdır.
         Çok sosyal, aktif ve birikimli bir insandı. Bütün mal varlığını hayır ve eğitim kurumlarına bağışlamıştı. İnsan onunla sohbet etmeye doyamıyordu. Tüm kitaplarını Yalova Lisesi’ne bağışlayıp, kütüphanenin oluşmasında maddi yardımda da bulunmuştu. Bugün Yalova Lisesi Kütüphanesi’nin adı ‘’Cici Anne Kütüphanesi’’ olarak anılmaktadır.
         Sayın Haberal ile, ‘’Cici Anne’’nin evinde karşılaştık. Onun sağlığı ile ilgilendiğimi öğrenince sevinmiş; ‘’En ufak rahatsızlığında haberim olsun, hemen ambulans gönderirim’’ demişti.
         İkinci karşılaşmam 11 Eylül 1994 tarihinde’’Cici Anne’’nin  vefatında oldu. Bir hekim ve saygın  bir bilim adamı Sayın Haberal’a o güne kadar olan saygım ve hayranlığım bir kat daha arttı. ‘’Adam gibi adam’’, insan Haberal’ı o gün tanıdım.
         Ona sadece benim mi hayranlığım artmıştı? Hayır,cenazeye katılan herkesin… İnsan Haberal, cenazenin defnedildiği anda, ceketini çıkararak, bir delikanlı çevikliği ile mezarın içine atlamış, çok sevdiği ‘’Cici Anne’’sini elleri ile mezara indirmiş, mezar tahtalarını o usta elleri ile aralıksız dizmişti. Bütün Yalovalılar’ın ‘’Helal olsun’’ diye kendi aralarında konuşup,takdirlerini belirttiklerini hatırlıyorum.
         Böyle bir insanı tanıdığım için çok mutluyum. Suçsuzluğuna adım gibi emin olduğum, özgürlüğüne kavuştuktan sonra, Sayın Haberal’ın ziyaretine gidecek, ‘’Cici Anne’’ ile değişik zamanlarda çekilmiş elli kadar orijinal resimlerini takdim edeceğim. O günleri dört gözle bekliyorum. (O fotoğrafların birkaçı sayfalarda yer almıştır.)
         Bir konuya ayrıca değinmeden geçemeyeceğim.
         Yine ‘’Cici Anne’’nin evinde, ölümünden bir veya iki yıl önce idi…1966 Varto depreminde tanıştığım Gazeteci Yazar Sayın Mete Akyol’la karşılaşmıştım. ‘’Cici Anne’’ ile röportaja gelmişti. O günkü sevincimi ve heyecanımı da anlatamam.

                                                                 Yazan: ORHAN KOCADAĞ- Yalova
        
(Bu yazım Başkent Üniversitesi Kültür Yayını ''Bütün Dünya'' dergisi 1 Mayıs 2010 sayısında yayımlandı)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder